fbpx

Markkinointikoordinaattorina Ilostu Oy:llä

Tällä kertaa äänessä on Nilla. Hei kaikki Ilostu-blogin lukijat. Mä hyppäsin Ilostu Oy:n puikkoihin markkinointikoordinaattoriksi tämän vuoden tammikuun lopulla. Silloin kuin kaikki oli vielä niin kutsutusti normaalisti – tosin välttelen sanaa normaali, sillä mikä ylipäätänsä on normaalia? No, ei mennä tuohon aiheeseen tällä kertaa. Kerron lyhykäisyydessään kuka minä olen ja mistä tupsahdin seniorialalle tekemään markkinointia.

Kuka minä olen?

Olen päälle 30-vuotias ja kerryttänyt työuraani asiakaspalvelussa ja myynnissä noin 10 vuoden ajan, pisimpään toimin kauneudenhoitopuolella B2B-myynnissä. Vuonna 2016 käänsin kelkkani ja lähdin opiskelemaan sosiaalialaa. Opintojen hyvin alkuvaiheessa jo tiesin, että tulen tekemään jotain muuta kuin sosionomille tyypillistä työtä. Summa summarum, tutustuin Iidaan ja Ilostu Oy:n talvella 2018, mutta tällöin olin juuri saanut tiedon työharjoittelupaikasta Brasiliasta ja tiesin olevani ainakin puoli vuotta pois Suomesta – pitäähän Etelä-Amerikan surffirannat kurkata työharjoittelun jälkeen. Palatessani Suomeen työni Ilostu Oy:llä vielä muotoutui ja haki paikkaansa. En ole koskaan aiemmin tehnyt suoranaisesti markkinointia, mutta olen aina halunnut ja tiennyt osaavani – ja se mitä en osaa niin opettelen. Ja näin kävi, kun Iida kysyi minulta tammikuussa 2020, olisinko kiinnostunut tulemaan Ilostu Oy:lle markkinointikoordinaattoriksi. Ei ollut epäilystäkään mitä olisin vastannut!

Työ markkinointikoordinaattorina sosiaalialalla on ehkä alkuunsa jo hivenen mielenkiintoinen. Monet ovat saattaneet tottua, että sosiaaliala on kaupungin tai kunnan hallinnoimaa eikä heidän työstään viestitä paljon ulospäin. Onneksi tämä on koko ajan muuttumassa enemmän ja enemmän. Sosiaaliala saattaa olla monelle tuntematonta; mitä sosiaaliohjaajat oikeasti tekevätkään, mikä on ilostuttaja tai mitä tarkoittaa toimintakyvyn tukeminen? Kerron tässä postauksessa oman näkökulmani markkinointikoordinaattorin työnkuvasta Ilostu Oy:llä ja miten tämän keväinen tilanne vaikutti omaan työhöni.

Mistä työtehtävät koostuvat ja mitä työnkuvaan kuuluu?

Tätä asiaa miettiessä pitää ihan kunnolla jäsennellä ajatuksia päässä ja paperilla. Työnkuvaan kuuluu markkinoinnin avustavat toimet, asiakaspalvelu sekä uusasiakashankinta. Avustavia toimia avatessa kirjo onkin laaja ja saan tehdä todella monipuolisesti kaikkea maan ja taivaan välillä. Mun työpäiviin voi kuulua kaikkea seuraavaa: sosiaalisen median suunnittelu ja sisällön tuottaminen, excelöinti asiasta kuin asiasta, asiakaspalvelu, uusasiakashankinta, toiminnan ja brändin kehittäminen. Yksikään työpäivä ei ole samanlainen ja se on todella jees.

Mikä on parasta mun työssä?

Juurikin työn monipuolisuus ja Iidan luotto mun osaamiseeni. Olen muutamassa kuukaudessa saanut rakkaussuhteen markkinointiin ja sosiaaliseen mediaan, janoan vain lisää ja lisää tietoa ja osaamista niistä.

Onko työ haastavaa?

Työtehtävien ollessa laajoja ja monipuolisia sekä syklit saattavat olla todella vauhdikkaita, tekee se työstä haastavan. Työ haastaa päivittäin myös jo luovuuden kannalta, mutta ilman haastavuutta työ ei olisi näin mielenkiintoista.

Miten korona vaikutti työhöni?

Voi pojat, mä aloitin Ilostu Oy:llä puolitoista kuukautta ennen kuin korona pamahti ilmoille. Olin vasta sisäistänyt työnkuvaani ja päässyt jyvälle mistä työpäiväni koostuivat. Työnkuvaani kuuluu myös uusasiakashankinta ja noh, mitä ajattelette sille käyneen, kun korona alkoi? Se tyssäsi. Se kevään alun epätietoisuus ja osittainen elämän lamaantuminen, se jos joku vaati tälle työlle mielikuvitusta ja luovuutta. Parasta oli, ettemme jääneet tuleen makaamaan vaan toimimme; laitoimme kampanjoita pystyyn, suunnittelimme markkinointia ja olimme yhteydessä muihin alan toimijoihin.

Onneksemme yksikään asiakkaistamme tai työntekijöistämme ei sairastunut koko kevään aikana. Mutta se kasvuvauhti, johon olimme ennättäneet, se pysähtyi. Oli miettivä uusia ratkaisuja ja tapoja toimia; emme voineet tavata ja kertoa senioripalveluista enää kasvotusten tapahtumissa. Luovuutta ja innovatiivisuutta jos mitä tämä kevät opetti.

Mitä ominaisuuksia työssä vaaditaan?

Markkinointikoordinaattorin tärkeimmät ominaisuudet ovat mielestäni paineensietokyky, luovuus ja priorisointi. Totta kai myös ymmärrys markkinoinnista laaja-alaisesti, mutta sitä oppii kyllä itse työssä.

Haastavin asia työssäni?

Työn priorisointi ja aikatauluttaminen. Sillä pääsee jo pitkälle, kun ymmärtää, ettei kaikkea tarvitse eikä voi tehdä heti. Paineen sietäminen on myös ajoittain haastavaa, mutta siihenkin auttaa priorisointi ja aikatauluttaminen sekä tehtävien töiden kirjoittaminen ylös. Trello on paras ystäväni tässä työssä.

Tällaista on mun työni Ilostu Oy:llä markkinointikoordinaattorina. Ja oli mukava kirjoittaa tätä työnkuvaa auki ja innostua siitä, kuinka siistiä ja monipuolista työtä mä teenkään! Olen kyllä kiitollinen tämän hetkisestä työpaikasta. Mutta hei, jään tämän viikon perjantaina muutamaksi viikoksi vapaalle. Palataan syksyllä. Siihen asti aurinkoa, iloa ja lempeyttä kaikille!

Energisin terveisin

Nilla Virén

Jaa tämä kirjoitus:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp