fbpx

Suomalaista ja merkityksellistä työtä

Olisi hienoa, jos suomalaista työtä arvostettaisiin niin paljon, että suomalaiset haluaisivat tehdä monipuolisesti erilaisia töitä – ja olisivat työstään ylpeitä!

Tämä ajatus heräsi minulle, kun siivosin asiakkaan luona. Meidän ilostuttajien työstä suuri osa on myös siivousta ja kodinhoitoa. Siinä motivoi kovasti tieto siitä, että sillä auttaa toista ihmistä. Erityisesti meidän työssä vielä monesti sellaista ihmistä, joka ei välttämättä itse enää pysty tehdä fyysisesti raskasta, kuormittavaa työtä, kuten siivousta, mattojen tamppausta tai ikkunanpesua. Toinen palkitseva tekijä siivouksessa on se, että tehdyn työn jäljen näkee heti – ja erityisesti se, että senioreilta saa suoran ja välittömän kiitoksen! Ja tämä kiitos tulee sydämestä.

Ajattelin asiakkaalla siivotessani, että esimerkiksi opintojeni ohella olisin voinut olla siivoojana jossakin. Se olisi voinut olla ihan mukavaa työtä. Kenties samalla olisi voinut kuunnella musiikkia ja antaa ajatuksen lentää, tai olla ajattelematta mitään. Itse asiassa lukioaikana kävin parin vuoden ajan siivoamassa yhdessä kotitaloudessa kerran viikossa. Kaikista asioista voi löytää monta puolta ja kaikki riippuu (sekä yleisestä että henkilön omasta) asenteesta ja suhtautumistavasta kutakin työtä kohtaan.

Jos suomalaiset tekisivät ylpeydellä erilaisia töitä ja hakeutuisivat esimerkiksi juuri siivoustyöhön, palveluiden hintaa hieman nostamalla myös työntekijöiden palkkoja voitaisiin nostaa. Työpaikkojen suosio nousisi. Sanoisin kuitenkin, että ennen kuin ihmiset kiinnostuvat työpaikoista, joihin ei tällä hetkellä ole tunkua, niistä täytyy tehdä kiinnostavampia ja mielekkäämpiä. Yrityksen täytyy myydä työpaikka hakijoille. Jos suomalaiset yritykset haluavat tarjota hyvää, suomalaista palvelua ja suomalaisten työntekijöiden saaminen on haasteellista, täytyy ehkä miettiä, voisiko tehdä jotakin toisin. Ehkä keksiä uudenlaisia, innovatiivisia ja innostavia tapoja tehdä kyseistä työtä. Ihmisille on tärkeää saada tehdä merkityksellistä työtä ja voida kokea itsensä tärkeäksi osaksi työyhteisöä.

Se, miten työ esitellään, miten siitä puhutaan ja minkä arvoisena sitä pidetään, vaikuttaa kovasti työpaikan suosioon. Jännityksellä seurasin mitä tapahtuu, kun laitoin Ilostu Oy:n ensimmäisen rekryn auki. Facebookissa se tavoitti viikossa 10 542 ihmistä muutaman kympin sponsoroinnilla! Hakemuksia tuli paljon. Paljon enemmän kuin olin osannut kuvitella! Ja hakemusten laatu oli erinomainen. Olin erittäin onnellinen ja yllättynytkin, koska en tiennyt, mitä odottaa. Yritys on nuori, palvelut ovat uusia ja tunnettuus on vasta kasvamassa. Olen kuullut, että samalla alalla toimivat yritykset kokevat ongelmalliseksi löytää työntekijöitä. Ei ole löytynyt oikeanlaisia, sitoutuneita työntekijöitä. Sellaisia, jotka ovat valmiita myös tekemään siivousta sisältävää työtä.

Kaikki haastattelemamme työnhakijat olivat valmiita siivoamaan. Saimme hakijoilta myös aivan ihanaa palautetta tuottamastamme palvelusta, uudesta tavasta toimia, kotisivuista ja rohkeudesta aloittaa tällainen toiminta.

Perustamani yritys, sen palvelut ja kasvava tiimi ovat kehittyneet juuri sellaiseen suuntaan kuin olin aloittaessani ajatellutkin. Se tuntuu niin hyvältä, etten osaa sitä sanoin edes kuvailla. Haastattelujen jälkeen voin sanoa, että meidän tiimiä on varmasti helppo kasvattaa jatkossakin. Ilostu Oy:stä ollaan kiinnostuneita ja meille työhön hakeutuvat ihmiset, jotka sopivat senioreiden tarpeita palvelevaan ihmisläheiseen työhön. Luottamus tätä asiaa kohtaan kasvoi haastattelujen jälkeen entisestään.

Koen, että Ilostu Oy:stä on muodostunut helposti lähestyttävä yritys, joka toimii läpinäkyvästi ja herättää luottamusta. Meillä työskentely näyttää myös varmasti ulkopuolisen silmään mukavalta ja iloiselta, koska se on sitä aidosti.

Meidän kotisivujen tiimi-sivulla näkyy jokaisen työntekijän kasvot ja nimi. Me hoidamme asiakkuudet kunnialla ja olemme monesti tiimin kesken keskustelleet siitä, että meidän palvelumme eivät ole vain sitä, mikä tapahtuu asiakkaan luokse saapumisen ja sieltä lähtemisen välillä. Me mietimme jatkuvasti, miten voimme parantaa asiakkaidemme elämää ja arkea: millä lisäämme hyvää oloa, jos olo on masentunut tai mistä etsimme uudet, asiakkaan toiveiden mukaiset verhot? Mitä podcasteja asiakas voisi kuunnella tai millaisten arkisten valintojen tuloksena asiakas mahdollisesti voisi henkisesti ja fyysisesti paremmin? Työpäivän päätteeksi meidän päässämme pyörivät kaikki päivän aikana esiin nousseet kysymykset ja etsimme niihin jatkuvasti ratkaisuja.

Syy, miksi olen perustanut Ilostu Oy:n, on se, että haluan parantaa senioreiden arkea. Haluan lisätä hyvinvointia heidän elämäänsä ja tuottaa heidän arkeensa iloa ja sujuvuutta. Nämä asiat ovat helppoja toteuttaa, kun työtä tekevät oikeanlaiset, sydämelliset ja ihmisläheiset ihmiset, joille ihminen itse on se kaikkein tärkein.

Asiakkaamme silloin tällöin unohtavat, että Ilostu Oy on yritys ja mielestäni se on tässä tilanteessa pelkästään positiivinen asia. Se pitää ottaa kohteliaisuutena, koska se kertoo siitä, että asiakkaamme kokevat palvelun henkilökohtaiseksi, tutuksi ja luotettavaksi.

Loppujen lopuksi yritys voi itse vaikuttaa siihen, haluavatko ihmiset työskennellä kyseisessä yrityksessä. Se vaatii varmasti jonkin verran kekseliäisyyttä ja innovatiivisuutta, mutta uskon, että melkein mistä vaan työstä pystyy tehdä hieman merkityksellisemmän ja palkitsevamman sekä työntekijän että asiakkaan näkökulmasta. Koen, että olemme onnistuneet luomaan merkityksellisiä työpaikkoja ja palveluita, ja tunnen kiitollisuutta kasvaneesta Ilostu-tiimistämme.

Aurinkoista viikkoa!

💚 Iida

 

Jaa tämä kirjoitus:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp